eKauppa | Katso kaikki yhteystiedot |

Hedengren varmistaa liiketoimintojen tietoturvaa MDR-palvelun avulla

Hedengren varmistaa liiketoimintojen tietoturvaa MDR-palvelun avulla

Oy Hedengren Ab on vuonna 1918 perustettu suomalainen perheyritys, joka harjoittaa teknisten tuotteiden tuontia ja vientiä sekä niihin liittyvää suunnittelu- ja asennustoimintaa. Hedengrenin nykyisiä toimialoja ja tytäryhtiöitä ovat turvatekniikka (Hedengren Security, LL-Tele ja Neptolux) ja talotekniikka (Hedtec) Hedengren työllistää noin 250 henkilöä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Virossa.

Yhteistyömme on vuosien varrella syventynyt palveluihin ja ratkaisukonsultointiin

Hedengren ja Chilitaito ovat tehneet yhteistyötä jo viime vuosituhannelta lähtien. Chilitaito toimi aluksi pelkkänä laitetoimittajana, mutta niistä ajoista yhteistyö on vähän kerrallaan kasvanut ja syventynyt palveluihin ja ratkaisukonsultointiin.  Vuonna 2019 päätimme ajalle tyypillisesti ulkoistaa IT-toimintoja, mikä toi mukanaan isomman yhteistyökuvion: Chilitaito otti hoitaakseen Service Desk -puolen sekä infran ylläpidon kokonaisuudessaan. Tämä muutos mahdollisti sen, että Hedengrenin IT pystyi keskittymään ydinjärjestelmien, toiminnanohjausjärjestelmien ja CRM:n pääkäyttörooliin, kertoo Hedengrenin IT Service Manager Pasi Huurre.

Tietoturvan ja tietosuoja-asioiden merkitys kasvoi vuosien varrella yhä tärkeämmäksi GDPR:n ja julkisuutta saaneiden tietomurtojen ja lisääntyneiden palvelunestohyökkäyksien myötä. Kuten olemme saaneet nähdä, tietomurto voi johtaa suuriin taloudellisiin menetyksiin, vahingonkorvauksiin ja pahimmillaan jopa yrityksen konkurssiin. Pitää koputtaa puuta, että Hedengren ei ole vielä onneksi joutunut hyökkäyksien kohteeksi, mutta muutamat yhteiskumppanimme ovat kylläkin joutuneet hyökkäysten kohteeksi.

MDR-palvelu havaitsee haavoittuvuuksien hyväksikäyttöyrityksiä ja mahdollisia tietomurtoja

Pandemian alettua tietoturva-asioita ryhdyttiin selvittelemään Chilitaidon kanssa toden teolla ja koska meillä oli ollut WithSecuren (ent. F-Secure) tuotteet muutenkin käytössä, niin tiedustelin yhteyshenkilöltämme Tommi Kyllöseltä EDR (Endpoint Detection and Response) -lisäkomponenttia työasemasuojaukseen. Tässä yhteydessä Chilitaidolta tulikin viestiä, että he ovat juuri aloittamassa tämän tarjoamista palveluna.

Perinteinen virustorjunta ja palomuuri eivät enää riitä tietoturvauhkilta suojautumiseen, koska ne eivät tunnista tietomurron yrityksiä tai IT-ympäristössä tapahtuvaa epäilyttävää toimintaa. Tyypillisesti tietomurtautuja käyttää hyökkäyksiin huonosti konfiguroituja palveluita, oletuskäyttäjätunnuksia ja oletussalasanoja, käyttäjiltä kalasteltuja tunnuksia ja salasanoja, palveluiden sisältämiä haavoittuvuuksia sekä yrityksen ja työntekijöiden julkisia tietoja.

Chilitaidon tarjoama MDR-palvelu (Managed Detection and Response) täydentää olemassa olevaa virustorjuntaa havaitsemalla haavoittuvuuksien hyväksikäyttöyrityksiä ja mahdollisia tietomurtoja. Palvelun avulla saadaan kattava näkyvyys IT-ympäristön tapahtumiin ja tietoturvan tilaan, tunnistetaan vaaralliset uhat ja reagoidaan hyökkäyksiin ennen kuin ne johtavat tietomurtoihin, listaa Pasi Huurre palvelun hyötyjä.

”IT-palvelupäällikkönä halusin kuulla tästä lisää, koska me haluamme keskittyä olennaiseen. Meiltä ei löydy enää resursseja, että ehtisimme tutkia lokeja ja seurata tapahtumia 24/7, siksi palvelu tuntui olevan kuin meitä varten tehty.” Pasi Huurre, IT Service Manager

Palvelun käyttöönotto oli erittäin sujuvaa ja mutkatonta. Loppukäyttäjät eivät huomanneet käytännössä minkään muuttuneen, vaan uuden palvelun myötä mukaan tuli vain lisäelementtejä, jotka toimivat automaattisesti taustalla. Meillä on yhden luukun taktiikka minun toimiessani Hedengrenin yhteyshenkilönä mahdollisen hälytyksen tullessa. Näin pystymme reagoimaan eteen tuleviin tilanteisiin nopealla aikataululla, koska kumppanimme ei tarvitse hukata aikaa yhteyshenkilön etsimiseen.

Palvelun käyttöönottamisen yhteydessä tehtyjen trimmausten jälkeen arki asettautui nopeasti uomiinsa. Trimmauksessa määriteltiin yrityksen tavoitteet – mihin asioihin palvelu reagoi ja mihin jättää reagoimatta. Hedengrenin tapauksessamme reagointiherkkyyttä haettiin alkuvaiheessa ehkä tavallistakin enemmän, koska meillä on omaa tuotekehitystä turva-alaan liittyen. Palvelun olemassaolosta on informoitu aktiivisesti talon sisällä ja pikkuhiljaa henkilökunta on sisäistänyt, että verkossa tapahtuvaa tekemistä oikeasti valvotaan ja jonka myötä myös hälytykset ovat vähentyneet, muistelee Pasi Huurre kehitystyön vaiheita.

Tulevaisuudessa turvaa tarvitaan vielä nykyistäkin enemmän

Koska tulevaisuudessa uhat ja mahdollisuudet vaikuttaa ja päästä toisen verkkoon tulevat vain lisääntymään, meillä on tälläkin hetkellä Chilitaidon kanssa työn alla jatkuvia kehityskohteita, sillä vastapuoli pyrkii keksimään aktiivisesti uusia keinoja päästä suojausten läpi.

Kuten alussa tuli mainittua, Chilitaidon kanssa on takana pitkä yhteinen historia. Vaikka palvelutarjoajia riittää ja kilpailu on kovaa, yhteistyön jatkumiseen näinkin pitkään on vaikuttanut tarpeita vastaavat laadukkaat palvelut sekä yhteisen sävelen löytyminen yhteyshenkilön, Tommi Kyllösen kanssa. Kun on tehty pitkään yhdessä töitä, ymmärretään toista jo puolesta sanasta. Kun yhdessä tekeminen on hauskaa ja kun asioita ei tarvitse vääntää rautalangasta, niin samalla säästyy aikaa ja rahaa, summaa Pasi Huurre yhteistyön luonnetta.


Pasi Huurre

IT Service Manager
Oy Hedengren Ab

Chilitaito Oy

Helsinki: Turkhaudantie 5, FI-00700 Helsinki


Turku: Juhana Herttuan puistokatu 3, FI-20200 Turku

Myynti

myynti@chilitaito.fi


Support

support@chilitaito.fi


Laskutus

laskutus@chilitaito.fi

Laskutukseen liittyvät asiat, muissa asioissa olethan yhteydessä myyntiimme.


Katso kaikki yhteystiedot >

Sosiaalinen media

Palveluasiakkaille

Lataa etätuki

Liity uutiskirjeen tilaajaksi!

Haluatko saada tietoa IT-alan ajankohtaisista asioista? Liity uutiskirjeemme tilaajaksi!